A következő gondolatokat tagjaink, jelöltjeink írták. Székesfehérvár viszonylatában ők ezeken változtatnának, ebben látják a hibákat. Helyi lakosokról lévén szó, a saját bőrükön tapasztalhatják az ezekből származó problémákat, hátrányokat és kellemetlenségeket.
Tömegközlekedés A tömegközlekedést úgy kell átszervezni, hogy hatékonyabb legyen, jól ütemezett csatlakozási pontokkal a környező településekkel, városrészekkel együtt pezsgő megyeszékhelyet hozzunk létre. A tömegközlekedés célja, hogy a városokban gyors, biztonságos közlekedést biztosítsanak, és megteremtsék a színvonalas utas-kiszolgálás feltételeit. Az utóbbi időben tapasztalható jelenség, hogy érezhetően és folyamatosan csökken a tömegközlekedéssel utazók aránya az autós forgalom javára. A város belső területein ez egyre inkább a környezet súlyos szennyezéséhez, erőteljes megterheléséhez vezet, előidézi ennek zsúfoltságát. Pedig napjaink egyik legfontosabb feladata a minőségi életfeltételek megteremtése a városunkban. Ennek egyik legeredményesebb módja lehet a tömegközlekedés igénybevételének ösztönzése az egyéni forgalommal szemben. A közlekedés biztosításához szükséges infrastrukturális feltételek javítása, több település együttműködésével, térségi alapon megvalósuló infrastrukturális fejlesztések ösztönzése. Az utas tájékoztatás színvonalának a fejlesztése és a többféle közlekedési eszköz megfelelő kombinálása csomópontok kiépítése. A következő kérdésekre kell meg találnunk a helyes válaszokat és ezek tudatában ki lehet alakítani azt a koncepciót, ami mentén megvalósítható mind az, amit a céljainknak tekintünk: 1. A városi tömegközlekedést használva miért kell sok esetben több mint egy órát utazással, átszállással eltölteni ahhoz, hogy eljussunk egyik helyről a másikra? 2. Lehet-e a városi tömegközlekedésben körjáratokat és jól ütemezett átszállási lehetőségek kialakítani? 3. Lehet-e utaslétszámhoz és az utazási igényekhez mérten indítani a járatokat és meghatározni az indított jármű befogadó képességét? 4. Lehet-e az agglomerációban élők helyközi busz és vonat járatait harmonizálni a városi tömegközlekedéshez? 5. Lehet-e őrzött biciklitároló pontokat kialakítani a főbb csatlakozási pontok környékén? „A közlekedési rendszereknek, továbbá a tömegközlekedési eszközöknek, utasforgalmi létesítményeknek - beleértve a jelző- és tájékoztató berendezéseket is - alkalmasnak kell lenniük a fogyatékos személy általi biztonságos igénybevételre." Egészséges Közlekedés Székesfehérvár közlekedésén sok ponton lehetne javítani, de a legnagyobb lehetőségeket a kerékpározás fejlesztése kínálja. Az autózás egyre inkább luxussá válik. Székesfehérvár adottságai lehetővé teszik, hogy fejlett kerékpáros közlekedés alakuljon ki, ugyanis sík területen fekszik, közlekedési csomópont, és nem túl nagy a kiterjedése. A város fejlődése előre láthatóan gyorsulni fog, és ez együtt jár mind az ide dolgozni járók, mind a lakosság, és mind az autók számának növekedésével. A lakosság rossz egészségi állapota, a mozgásszegény életmód, a változó éghajlat, a romló anyagi lehetőségek, az autózás hihetetlen drágulása, a divat, és a trendek, minden abba az irányba mutat, hogy egyre elterjedtebb lesz a kerékpározás. A nálunk sokkal gazdagabb, és kellemetlenebb éghajlatú Koppenhágában az emberek 35% kerékpárral jár munkába. Szerintem szerencsés az, aki ezt megteheti! A több kerékpáros mindenkinek előnyös. Tisztább lesz a levegő, kisebb lesz a forgalom, halkabb lesz a város, kevesebbet kell útfenntartásra fordítani, nem kell annyi parkoló, egészségesebbek, jobb kedvűek lesznek az emberek, több pénz marad a tárcájukban, és a város kasszájában, a megspórolt összegeket lehet másra költeni, a gyerekek is jó példát látnak, és még sorolhatnám. A fejlesztéseknél nem szabad arra várni, hogy növekedjen a bringások száma, hanem város vezetésétől kötelező elvárás, hogy előre gondolkodva biztosítsák számukra a feltételeket. Minden egyes építkezésnél, átalakításnál erre kell törekedni. A világ számtalan városa példa rá, hogyan kell ezt csinálni, van honnan tanulni. A város minden szélét összekötő gerinchálózatot kell létrehozni olyan kerékpárutakból, amelyek szélesek, biztonságosak, és az autóforgalomtól lehetőleg fizikailag is el vannak zárva. A középületek előtt, és a város fontosabb pontjain kamerával megfigyelt, tisztességes kerékpártárolókat kell létrehozni. Az utak, járdák szintbeli eltéréseit, a durva padkákat teljes szélességben meg kell szüntetni. Egységes, logikus rendszert kell kidolgozni, mert mit ér a Sóstói ipari parkba vezető kerékpárút, ha a városból alig lehet elérni, nem csatlakoznak hozzá gyűjtő utak. Hosszabb távon érdemes létrehozni egy kerékpárkölcsönző hálózatot. Komoly lehetőségeket rejt magában egy Budapest – Székesfehérvár - Balaton kerékpárút is. A város leendő vezetésétől elvárható minimális feltétel, hogy a közlekedésről olyan emberek döntsenek, akik időnként kerékpárral, és gyalog is bejárják a várost. Fontos a helyi kerékpáros szervezetekkel a kapcsolat tartása, és az érdemi, egyenrangú felek közötti párbeszéd. Egészséges polgár, boldog város Élhetsz úgy is teljes életet, hogy az a Földnek sem fáj A szelektíven gyűjtött hulladékokkal, arányosan csökkenteni kell a kommunális hulladékszállítás díjait. Így óvjuk környezetünket és pénztárcáinkban is több marad. 2012 végére a törvény szerint el kell érni, hogy a hulladékká vált csomagolóanyagok tömegének legalább 60 százalékát újrahasznosítsák, vagy pedig energianyerés érdekében elégessék. Jelenleg Székesfehérváron egy profit orientált magáncég végzi a kommunális hulladékszállítást, ennek fényében ellenérdekelt a szelektív hulladékgyűjtésben, mert csökkenne árbevétele. Nem lehet a heti hulladékszállítási gyakoriságot csökkenteni, csak a hulladéktároló edény méretét felezhetjük meg, de ezt is csak a nyugdíjasoknak és egyedül állóaknak engedélyezi a Kft, ami mindösszesen 32%-os költségmegtakarítást jelent az igénylőnek. Mivel tudatos állampolgár vagyok és szelektíven gyűjtöm hulladékaimat, havi egyszeri elszállításra sem vásárolhatok a cég nevével fémjelzett kommunális hulladékszállítására alkalmas zsákot, aminek vételárában megfizetem a szállítási költséget, mert nem rendelkezem legalább negyed éves heti egyszeri hulladékszállításra vonatkozó előfizetéssel. - Felére csökkentenénk a hulladékszállítási díjakat mindenkinek, akik megvásárolják saját részükre az önköltségi áron kínált szelektív hulladékgyűjtő edényeket. - A keletkezett hulladék fajtájához és annak mennyiségéhez mérten ütemeznénk annak elszállítását. - "ne dobd ki, mert másnak talán még jó lehet" Ami az egyiknek szemét, a másiknak kincs..., az LMP segélyegyenlőségi programjához kapcsolódóan segítsük a rászorulókat városi koordinációval. A magánháztartásokból származó állandóan növekvő mennyiségű szerves és szervetlen hulladék ártalmatlanítása, feldolgozása vagy elhelyezése hazánkban is mindenhol egyre nagyobb gondot okoz. Megoldást jelenthet a szelektív hulladékgyűjtés és újrahasznosítás megfelelő gyakorlati megvalósítása, de nem szabad elfelejtenünk, hogy minden egyes háztartás a saját hulladékáért maga felelős. Tudatos vásárlóként van lehetőségünk különböző csomagolású (visszaváltható, újrahasznosítható) termékek közül választani, így egyéni felelősséget vállalni a háztartásunkból kikerülő hulladék mennyiségének alakulásában. Ifjúsági kultúra – Kulturált ifjúság
Az LMP mindig is kiemelt helyen kezelte a fiatalokkal kapcsolatos, őket érintő kérdéseket. Teszi ezt azért is, mert bár tagságunk és támogatóink között minden korosztály képviselteti magát, azonban a fiatalok számaránya meghatározó. Székesfehérvárnak van hova fejlődni az ifjúsági kultúra területén. Amatőr zenészként a fennálló hiányosságokkal évek óta szembesülök. Legfőbb probléma, hogy nincs egy hely, ahol a fiatalokat elérő alternatív, underground kultúra állandó jelleggel működni tudna. Van számos szervezet, szervező, aki időről-időre szervez programokat, de idővel mindenki belefullad abba, hogy nincs tér, a művelődési házakba már senki nem megy be, de ha akarnának is oda programot szervezni, általában minden időpont foglalt a nyugdíjas klub, hip-hop tánc, foltvarró kör számára. Tehát nincs egy közösségi tér, ahol a fiatalok találkozhatnának, együtt dolgozhatnának vagy gondolkodhatnának. A legtöbb fiatal azzal szembesül, hogy nincs műterem, próbaterem, koncerttér, kiállítótér. A hivatalos galériák, önkormányzati képtárak valamiért nem nyitnak a fiatalok felé, főleg nem a fél profik felé. Ezért sajnos az a tendencia, hogy ezek a tehetséges művészek székhelyüket Budapestre teszik át. A megoldás véleményem szerint az, hogy a fiatalok bevonásával egy olyan helyet kell találni, amit elfogadnak, hiszen hiába szervez valaki egy nagyon jó programot akárhol, ha a fiatalok nem fognak oda bemenni, mert a légkör idegen számukra. Egy ilyen közösségi helyen lehetne csinálni szabadon vagy közösségi szinten használható próbatermeket, műtermeket és egy ehhez kapcsolódó koncert – és kiállítótermet. Az egész magát fogja generálni egy idő után, és átjárás lesz a művészeti ágak között. A közoktatás területén is változásokra lenne szükség. Fontos lenne a kötelező tananyag mellett – például tematikus napok szervezésével - a fenntartható fejlődésre, környezetvédelemre, mentálhigiénés problémákra is nagyobb hangsúlyt fektetni.
Fontosnak tartjuk a már meglévő nyitott tornaterem program lehetőségeinek kibővítését, többek között azzal, hogy olyan sportok kipróbálását is lehetővé tesszük szakmai segítséggel, amit egyébként csak gyermekkorban lehetne elkezdeni sportegyesületi szinten. A városban működő sport klubok és szakosztályok vezető edzőivel együttműködve az 6-8 éves korosztály sportra való alkalmassági felmérését kell megkezdeni és a szülőknek tanácsadással segíteni, hogy csemetéjük szakmai szempontok alapján melyik szak irányba kezdjen sportolni. A korai felmérés lehetőséget nyújt a kiemelkedő tehetségek kiválasztására és tehetség gondozására.
Korunk egyik nagy kihívása egészségségünk megőrzése. Nem csak személyes vagy állami síkon, hanem önkormányzati szinten is. Egy egész város élet- és versenyképességét befolyásolja polgárainak egészségi állapota és a gyógyításra, ellátásra fordított javak mennyisége. A városnak is, lehetőségei szerint vagy akár még azon felül is mindent meg kell tennie egészségünk érdekében. Ma már nem elegendő fiókoknak gyártott programok gyártásával letudni ezeket a feladatokat vagy éppen a civil szervezetek jótékonykodására várni. A megelőzésre kell összpontosítanunk! Ma már egyre több hatékony diagnosztikai lehetőség áll az orvostudomány rendelkezésére, amelyek nagy része ismeretségbeli vagy anyagi korlátok miatt polgáraink többségének ma még elérhetetlen. A város jövendő vezetésének prioritásként kell kezelni ezeket a feladatokat és polgárok számára helyben kell elérhetővé tennie a legmodernebb lehetőségeket! Meg kell szerveznie, el kell hoznia Székesfehérvárra és részben vagy egészében finanszíroznia kell ezeket az eljárásokat! Fontos feladatunk, hogy a lehető legtöbb fehérvári életet mentsünk meg, mert valljuk, hogy az élet pénzben nem kifejezhető érték!
Lehetőséget Nekik is! Sokszor elhangzik, hogy segíteni kell a kisgyermekes szülőket - a GYES és a GYED lejárta után - visszailleszkedni a munkába, vagy új lehetőségekhez, képzésekhez juttatni őket. Ez rendben is van, csakhogy nem teszünk meg mindent értük. A bölcsődei és óvodai férőhelyek bővítgetésével még nincs megoldva a probléma, csak részben. Székesfehérvár szerencsés helyzetben van, mert több ide tartozó intézmény felújítása is tervben van, vagy elkezdődött, esetleg már be is fejezték. De ez még mindig nem elég. A mai rohanó világban megváltozott a munkarend. Már nem nyolctól négyig dolgozik az emberek többsége a munkahelyeken. Nagyon sokan vannak több műszakban, esetleg folyamatos munkarendben, akár úgy, hogy nem is a lakóhelyükön állnak alkalmazásban. Az egészségügyben, kereskedelemben vagy akár a vendéglátásban dolgozókról már nem is beszélve. A nyugdíjkorhatár miatt nincsenek otthonülő, unokáikra örömmel vigyázó nagyszülők, mivel ők is dolgoznak. Az egyedülálló szülőket, csonka családokat egyre inkább eléri ez a probléma. Az érintett családoknál legtöbbször nincs megoldva a kisgyermekek felügyelete. Ha mégis, az súlyos kompromisszumokkal és többletkiadásokkal jár a családi kasszát nézve. Az intézmények nyitvatartási rendjének igazodnia kellene ezekhez a változásokhoz. Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy éjjel-nappal legyen nyitva egy bölcsi vagy ovi, de mindenképp fel kellene mérni az új és megváltozott igényeket a szülők részéről. Ezt figyelembe véve kellene kialakítani az intézmények új nyitva tartását, esetleges ügyeleti rendszerét, családbaráttá téve ezáltal az egész rendszert. Az LMP itt Székesfehérváron kidolgozott egy új módszert a probléma enyhítésére, esetleges megoldására. Ezzel új munkahelyek létesülnének, a szülők egyik nagy problémája is megoldódna és a már meglévő épületek kihasználtsága is sokat javulna. Gondoljunk arra, hogy minden kisgyermeket biztonságos, szép és fejlesztő környezetben szeretnének tudni. Adjunk esélyt Nekik, hisz Ők jelentik számunkra a jövőt!